Questions!

Anonym om Here we go again!:

hej! blev tipsad av Eira, som sa att du sparar ihop hälften av allt själv till usa, har du några tips? hur gör du? jag har just nu 6000 (kanske ska säga att jag ska åka 2012) och vill spara ihop så mycket som möjligt (för att visa hur tacksam jag är till mina föräldrar..)

Mitt mål är nog iaf 40 000 kr, vet inte hur jag ska nå mitt mål, eller är det kanske bara spara spara spara som gäller? har du några tips? :)

ha det bra! :)

Anonym om Here we go again!:

hejsan! blev tipsad av Eira, som sa att jag skulle fråga dej om att tjäna ihop pengar. :)

sååå: hur gör du är du när du tjänar ihop pengarna till usa, har du någon speciell budget varje månad, typ att du ex lägger undan 500/ månad?

sparar du varje krona du får? jobbar du ihop allt?

Jaa, har du något/några bra tips? :)

ha det bra!

´

Tror frågorna var ifrån samma person? Så här kommer svar :) (Varning för långt svar ;P)

´

Jag jobbar på olika ställen som: fritids, golf kiosk, frukostvärdinna och barnvakt. (Dessa har jag just nu emellanåt). Det kan många gånger vara svårt att hitta jobb men alla dessa har jag fått genom kontakter, även om det känns jobbigt så är mitt tips att fråga så många som möjligt, helst vuxna om de kanske skulle behöva hjälp någon stans. Var inte för kräsen utan se varje jobb som en utmaning och en rolig grej!

Självklart ska du inte göra något du inte tycker är roligt men man kan alltid prova nya saker!

Jag har ett "fast jobb" varje månad där jag sparar hela summan jag jobbar ihop (vilket är 800 kr). Utöver det sparar jag ibland pengar som jag får ifrån "farboror Ivan" eller när jag fyller år och så.

Jag lägger alltså undan pengar jag tjänar och nu när jag jobbar i sommar så kommer jag självklart lägga undan mer. Jag ska också åka till USA 2012 så jag har gjort såhär att jag tar (i ditt fall) 40 000 - 6 000 = 34 000. Så tar jag 34 000/15 (Så många månader som är kvar) = (ca) 2 200 kr/månad. Det är ju väldigt mycket pengar varje månad men om du jobbar mycket i sommar och lägger undan pengar vid jul och när du fyller år (om du nu önskar dig pengar) så tror jag att det kan gå :D.

Saken är den att man får inte glömma att leva, jag menar; du kanske kan strunta i att gå på den där konserten eller den där resa och spara de pengarna istället, även om du kommer ångra dig just då tror jag att känslan när du tjänat ihop dom 40 000 kr och kan ge dom till dina föräldrar, slår det :). Mina föräldrar har även sparat pengar till mig så jag ska jobba och tjäna så mycket jag kan, de resterande pengarna upp till 50 000 kr ska jag ta ifrån de sparade pengarna. Jag har nu 13 720 (om du vill veta :P) så förhoppningsvis får jag ihop en del till tills nästa år :).

Jag sparar absolut inte alla pengar jag får, man måste kunna göra annat också. Men jag är lite av en arbetsnarkoman och jag tycker det är roligt att jobba, annars hade jag nog inte gjort det så mycket som jag gör. Man kanske får säga nej till en del saker men för mig har det varit värt det :).

Jag vill som dig betala en del av resan för att visa mina föräldrar hur tacksam jag är.

Hoppas detta svaret hjälper dig lite? Annars får du skriva igen så ska jag försöka hjälpa ännu mer ;)

Lycka till!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0